چگونگی رفتار پارکت چوبی در شرایط مختلف

پارکت چوبی سه لایه
پارکت چوبی دولایه

چوب ماده ای زنده است، که ذاتاً حساس و در ارتباط مستمر با محیط اطراف است. به ویژه اینکه، تحت تأثیر تغییرات رطوبت نیز قرار می گیرد. و تا حدی با آن سازگار می شود. برخی تغییرات نامحسوس به آرامی روی می دهد، که در دراز مدت موجب تغییر اندازه چوب میگردد.

توجه به اینکه این تغییر طبیعی زمانی می تواند مشکل ساز باشد. که از چوب برای ساختن پارکت چوبی استفاده شود. که در اینصورت علاوه بر قرار گرفتن در معرض تغییرات شدید آب و هوا در سطوح وسیع، در معرض رطوبت نیز خواهد بود.

خوشبختانه، با تحقیقات علمی انجام شده و بررسی رفتار های چوب در شرایط مختلف محققان راه حلی برای این موارد ارائه نموده اند.

با ظهور پارکت های تکنولوژیکی با پایداری بهبود یافته(مدرن)، امروزه استفاده از چوب در صنایع گوناگون میسر گردیده است.

کدام پارکت چوبی را انتخاب کنیم؟
پارکت چوبی سنتی یا (مدرن) تکنولوژیک؟

پارکت چوبی سالید وود
پارکت چوبی چند لایه مدرن

پارکت چوبی با فن آوری سنتی

امروزه انواع مختلفی از پارکت های چوبی با اندازه، چوب و روکش های متفاوت در بازار موجود است. که در ابتدا بهترین انتخاب را مشکل می کند. به ویژه اینکه، لازم است در انتخاب خود صرفاً معیارهای زیبایی شناختی را در نظر نگیریم.
پارکت چوبی بدون شک، به دلیل توانایی آن در ارائه زیبایی و رفاه مورد توجه بسیار قرار گرفته است. اما هرگز نباید فراموش کرد که، یکی از اجزای فنی مهم خانه نیز می باشد.
اولین تمایز مهم بین پارکت سنتی و تکنولوژیکی (مدرن):باید بر اساس عواملی مانند ثبات ابعادی، ارزیابی شود. مانند ضخامت و مقاومت حرارتی.

پارکت چوبی سنتی

هر پانل(برگ) پارکت از یک عنصر چوبی ساده و جامد تشکیل شده است. بدون هیچ گونه اقدامات احتیاطی برای بهبود پایداری آن. موردی که می تواند ارزش یک چوب واقعی را نشان دهد. در عوض یک محدودیت تکنولوژیکی برای کف چوبی است.

پارکت چوبی یک تکه (SOLID) همراه با کشش و حرکت است. عدم تعادل باعث می شود، که پارکت سنتی به ویژه نسبت به تغییرات رطوبت بسیار حساس باشد. بنابراین بیشتر در معرض تغییر شکل قرار می گیرد. با افزایش اندازه پانل ها، پارکت ها تبله (برجسته)می کنند. همین مسئله در بسیاری از موارد موجب ترک خوردگی شدید در پارکت میگردد.

به همین دلیل:

استفاده از پارکت چوبی یک تکه (SOLID) در گرمایش از کف و محیط های حساس توصیه نمی شود.

پارکت تمام چوب SOLID WOOD

پارکت چوبی مدرن (تنولوژیک)PLYWOOD

پارکت فن آوری شده نیز از 100% از چوب ساخته شده است. با این حال، از نظر ساخت و ساز، محصول پیچیده تری است، که در آن هر جزء به گونه ای طراحی شده است که، عملکرد خود را به بهترین شکل انجام دهد. بهترین و زیباترین چوب به لایه قابل مشاهده سپرده می شود. وظیفه تضمین ثبات و تعادل به لایه های پشتیبانی واگذار می شود.

پارکت چوبی پلای وود PLYWOOD  علاوه بر داشتن مزایای آشکار، از نظر پایداری ابعادی و مقاومت در برابر تغییرات رطوبت، امکان استفاده از پانل های بزرگتر، با ضخامت یکسان را نیز فراهم می کند. این موضوع هم از لحاظ زیبایی و هم از لحاظ تکنیکی و فنی مورد تایید میباشد.

پارکت چوبی دولایه (مدرن) دارای کاربردها بسیاری است. همچنین مناسب برای استفاده در سیستم گرمایش از کف نیز میباشد.

پارکت چوبی روتیش ROTEICHE

برای رنگ آمیزی پارکت چوبی

رنگ بهتر است یا روغن؟

رنگ پایه آب – رنگ پایه روغن

توصیه مهم 

رنگ گیاهی پایه آب و یا رنگ گیاهی با پایه روغن

انتخاب یک روکش (FINISHING) مناسب، برای پارکت چوبی نه تنها می تواند. نتیجه زیبایی شناختی نهایی را تغییر دهد. بلکه میتواند داوم و طول عمر مفید آن را نیز، تغییر دهد.

هیچ انتخاب درست یا غلط مطلقی وجود ندارد.

برای یک انتخاب صحیح و منطقی، چه مواردی را باید در نظر بگیریم؟

  • سهولت استفاده و عملی بودن مطلق نگهداری؟
  • یا لمس و احساس طبیعی بودن چوب؟

یک راه حل منطقی، علمی و عملی که می تواند چندین نیاز را با هم ترکیب کند.

پارکت چوبی رنگ شده یا پارکت چوبی خام؟ کدام یک بهتر است؟

مزایای(FINISHING) رنگ برای پارکت چوبی

روکش لاک یک محافظ واقعی بر روی سطح چوب ایجاد می کند، که پارکت را ضد آب و در برابر تنش های خارجی بسیار مقاوم می کند. بنابراین، استفاده ازپارکت چوبی بسیار کاربردی و آسان خواهد بود.

(FINISHING) لاک در واقع یک پرداخت و تمام کننده واقعی است، که به هیچ تعمیر و نگهداری دیگری، جز تمیز کردن معمولی نیاز ندارد.

از نظر زیبایی، سطح ساتن، روشن است. این نوع پوشش در تنوع: مات، مات تر و طبیعی و یا با درخشندگی بالاتر(براق) تولید میگردد.

دو پارامتر فنی اصلی که باید به آنها توجه شود عبارتند از:

  1. مقاومت در برابر سایش
  2. خاصیت ارتجاعی رنگ

و مهمتر از آن، بررسی سلامت زیست محیطی از نظر انتشار حلال است.

پارکت چوبی براق یا مات!کدام بهتر است؟… این یک انتخاب حساس و مهم است!

مزایای (FINISHING) روغن برای پارکت

مولکول های روغن به داخل چوب نفوذ می کند. و عملکرد محافظتی را از داخل انجام می دهد. این نوع پوشش نهایی(فینیشینگ)، تعرق طبیعی چوب را دست نخورده باقی می گذارد. زیرا مانعی در سطح تماس ایجاد نمی کند. از نقطه نظر زیبایی شناسی، یک پارکت چوبی با (FINISHING) روغنی می تواند، در طول زمان کمی روشن تر و واضح تر از پارکت چوبی رنگ شده باشد. به همین دلیل طبیعی تر و قابل لمس تر است.

این نوع پوشش برای کسانی است که، به دنبال رابطه مستقیم و جذاب تر با چوب هستند، و دوست دارند علاوه بر

لذت بردن با چشم، با دست و پای برهنه آن را لمس و صحت آن را درک کنند.

به همین دلیل باید با کمی توجه و دقت بیشتر از آن نگهداری و مراقبت کنید.

طبیعی بودن و لمس احساس چوب

پاسخ پرسشهای خود را در رابطه با موارد مصرف رنگ و روغن، چگونگی اجرا، و سایر سوالات متداول در خصوص سیرانوا را در این جا ببینید.